You are here

DARUHÍDTARTÓ – MESSENGER PÁLYA

HÍDGERENDA – A daru elsődleges, vízszintes gerendája (gerendái), amely a darukocsit tartja. Megtámasztását a futókocsik biztosítják, és merőleges a darupályára.

MEGHAJTÁSGERENDA („A”/„G1” GERENDA) – Az a hídgerenda, amelyhez a hídmotor és a hajtómű (hajtóművek) rögzítve vannak. Ha egy darun minden gerendán van meghajtás, akkor az a gerenda, amelyhez a kezelőpanelek és/vagy a fülke van rögzítve.

GERENDA, SZABADONFUTÓ („B”/„G2” GERENDA) – Az a hídgerenda, amelyhez nincs rögzítve a hídhajtás, de amely általában a hídvezetékeket szállítja.

GERENDA, FUTÓPÁLYA – Vízszintes gerenda az épület oszlopaihoz rögzítve GERENDA, kiegészítő (KÜLSŐ TARTÓ)– Egy további gerenda, tömör vagy rácsozott, párhuzamosan a hídgerendákkal a járda, kezelőpanelek, kezelőfülke stb. tartásához, az ilyen terhek által keltett torziós erők csökkentésére.

EMELŐ, KIEGÉSZÍTŐ – Kiegészítő emelőmű, általában könnyebb terhekhez, nagyobb sebességgel, mint a fő emelőmű.

EMELŐ, FŐ – Az elsődleges emelőmechanizmus, amely a daru névleges terhének emelésére vagy leeresztésére alkalmas.

HOROG, VÉGTÁVOLSÁG – A minimális vízszintes távolság a futópályával párhuzamosan a horog középvonala és a fal (vagy oszlopok) homlokfelülete között az épület végén.

HOROG, OLDALTÁVOLSÁG – A minimális vízszintes távolság a futópályára merőlegesen a horog (fő vagy kiegészítő) középvonala és a futópálya sínjének középvonala között.

INCH (INCHING) – Lásd: „léptetés”. Gyakran – tévesen – használt angol kifejezés a „kúszósebesség” leírására (lásd ott).

LÉPTETÉS (INCH) – A horog, darukocsi vagy híd mozgatása rövid, szakaszos lépésekben a vezérlő pillanatnyi működtetésével.

BAL OLDALI VÉG – Hivatkozás a fesztávolság középvonalán a megfigyelő bal keze felé eső alkatrészekre vagy méretekre, ha a daru hajtógerenda-oldala felé néz.

EMELÉSI TÁVOLSÁG (HOROG MOZGÁSTARTOMÁNYA) – A maximális függőleges távolság, amelyet a horog megtehet, a kötél hossza és/vagy a dobon lévő hornyok száma szerint.

VÉGÁLLÁSKAPCSOLÓ – Elektromos berendezés, amelyet a híd, darukocsi vagy az emelőmű mozgása hoz működésbe, és amely megszakítja az áramkört, bekapcsol egy áramkört, vagy figyelmeztetést ad.

HOLTTEHER – A daru egy részére jutó terhelés, amely rögzített helyen marad a szóban forgó gépegységhez képest.

ÉLŐ TEHER – Terhelés, amely a szóban forgó gépegységhez képest mozog vagy változik. A darukocsi esetén az élő teher a névleges terhelésből és a horogblokk súlyából tevődik össze. A híd esetén az élő teher a névleges terhelésből és a darukocsi súlyából tevődik össze.

TERHELÉS, NÉVLEGES – Az a maximális statikus, függőleges terhelés, amelyre a darut vagy az adott emelőművet megtervezték.

TEHERLEBEGTETÉS – Vezérlési rendszer, amely lehetővé teszi az emelőmű fokozatmentes működtetését az emelési vagy süllyesztési irányban a névleges sebesség 4%-a erejéig, valamint a teher lebegtetését rövid ideig a tartófékek kiengedésével.

FŐKAPCSOLÓ – Manuálisan működtetett eszköz, amely az elektromos vezérlő érintkezőinek és/vagy kiegészítő eszközeinek működését irányítja.

MESSENGER PÁLYA – Vízszintes gerenda a korlát vagy gerenda mentén, amely olyan mozgatható kocsikat tart, amelyekről füzérkábelek lóghatnak. A füzérkábelek vezetik az áramot a hídtól a darukocsiig vagy a hídtól egy függesztett vezérlőegységhez.